Konfliktus a felsőoktatásban
A kutatást abból az előfeltevésből kiindulva kezdtem el, hogy a felsőoktatási intézmények oktatói számára az intézményi struktúra túlságosan merev ahhoz, hogy a korszellemre jellemző karriertörekvéseket kiélhessék benne. Ez az akadályozottság versengési szituációkat gerjeszt, amit viszont az otthonról, iskolából hozott nem feltétlenül hatékony konfliktuskezelési eszköztárukkal nem képesek harmonikusan kezelni.
A dolgozat a konfliktus elméleti hátterének bemutatása után a felsőoktatási intézmények világába kalauzolja az olvasót, feltárva azokat a kényes pontokat, ahol felütheti a fejét a konfliktus.
Ezután rátérünk a konfliktussal kapcsolatban lefolytatott kutatásra. Internetes kérdőívet juttattam el a felsőoktatásban dolgozó oktatókhoz, amely a konfliktussal kapcsolatos tapasztalataikat, érzéseiket mérte föl.
A kutatás 61 magyar felsőoktatási intézmény bevonásával zajlott, önkéntes alapon, teljes anonimitással. A válaszok közül, a nem értékelhetőek kidobása után 279 maradt (a 481-ből), amelyet 17 intézmény oktatói töltöttek ki.
A kutatás a szervezet érzékelt merevsége, a rivalizálás/együttműködés, a konfliktussal kapcsolatba hozható nemi sztereotípiák, az egyes korosztályok konfliktuskezelési és konfliktusérzékelési különbségei kimutatására irányult.
A személyközi konfliktus jellegzetességei, előfordulása és jellemző megoldási alternatívái a hazai felsőoktatási intézmények oktatói körében
diplomadolgozat
készítette:
Hargitai Gábor
Szegedi Tudományegyetem
Bölcsészettudományi Kar
Kommunikáció szak
témavezető:
Tóth Péter István
2008.
kontakt:
A teljes dolgozat letöltése:
szinopszis
Tisztelt Olvasó!
Kutatásom során felkerestem szinte valamennyi hazai felsőoktatási intézményt, hogy a konfliktus témáját a lehető legszélesebb körben vizsgálhassam. Azoknak az intézményeknek, amelyek hozzájárultak a kutatás lefolytatásához eljuttattam annak eredményét, ezt a dolgozatot.
Ezúton köszönöm Önnek is a szíves közreműködését!
Üdvözlettel:
Hargitai Gábor